Dziś mamy 18 sierpnia 2022, czwartek, imieniny obchodzą:

07 stycznia 2022

Niedobór witamin w zimę. Wzmocnij swój organizm i nie daj się chorobie!

fot. pow.

fot. pow.

Wielu z nas kojarzy okres zimowy z przeziębieniem. Chociaż pogoda nie jest za# to bezpośrednio odpowiedzialna, wirusy wywołujące przeziębienie mogą łatwiej rozprzestrzeniać się w niższych temperaturach. Narażenie na zimne i suche powietrze może niekorzystnie wpływać na układ odpornościowy naszego organizmu. Czy to oznacza, że nie możemy się bronić? Nic podobnego. Sprawdź, co możesz zrobić, aby wzmocnić swój układ odpornościowy, by nie dać się chorobie!

Wielu badaczy uważa, że okres zimowy może niekorzystnie wpływać na odpowiedź immunologiczną człowieka, utrudniając organizmowi zwalczanie infekcji. Powodów jest wiele. Jednym z nich jest zmniejszony w okresie jesienno-zimowym poziom witaminy D, z uwagi na brak ekspozycji na słońce. Po drugie spędzamy więcej czasu w pomieszczeniach, a wirusy rozprzestrzeniają się dużo łatwiej, gdy ludzie przebywają blisko siebie. Z kolei wdychanie zimnego i suchego powietrza, gdy jesteśmy na zewnątrz, powoduje zwężenie naczyń krwionośnych w górnych drogach oddechowych w celu zachowania ciepła. Może to uniemożliwić dotarcie białych krwinek do błony śluzowej, co utrudni organizmowi zwalczanie zarazków. Wiedząc już, co nas osłabia, czas sprawdzić, co nas wzmocni.

Zadbaj o właściwy poziom witaminy D

Jeśli w okresie jesienno-zimowym często chorujemy, czujemy się zmęczeni lub mamy inne dokuczliwe objawy, może to oznaczać, że nasz układ odpornościowy jest osłabiony. Niestety opcja przeczekania zimy pod kocem, z filiżanką ciepłej herbaty, nie jest realistycznym podejściem do zapobiegania chorobom. Jedną z witamin, która odgrywa kluczową rolę w budowaniu odporności - co potwierdzono licznymi badaniami - jest witamina D. Jak wspomniano wcześniej, nasz organizm wytwarza ją dzięki ekspozycji na światło słoneczne. Zimą musimy pomyśleć o innym sposobie dostarczania tej drogocennej substancji, gdyż jej niedobór może prowadzić do zwiększonej podatności na infekcje. Jedną z możliwości jest zwiększenie spożycia witaminy D w diecie. To proste, a do tego smaczne rozwiązanie. – Ser żółty jest naturalnym źródłem witaminy D. W 100 g zawiera jej między 7,6–28 j.m., w zależności od gatunku. – podpowiada Ewa Polińska z MSM Mońki. Mimo, że dieta - pokrywając około 10-20% zapotrzebowania - jest drugim naturalnym źródłem witaminy D, spożywanie samego sera żółtego nie wystarczy, by dostarczyć organizmowi zalecanej dawki dziennej (średnio 2000 IU w przypadku osoby dorosłej). Kluczem do zwiększenia jej poziomuw okresie zimowym, jest połączenie nawyków zdrowego stylu życia - czyli odpowiedniej diety i dodatkowej suplementacji.

Kompleksowe wsparcie

Oprócz witaminy D, w okresie zimowym warto także zadbać o odpowiedni poziom witamin z grupy B, które wspierają nasz układ odpornościowy - wpływają bowiem na prawidłowe działanie układu nerwowego, pobudzają odnowę komórkową, ale także poprawiają przemianę materii i przyczyniają się do poprawy samopoczucia. Witaminy z tej grupy znajdziemy m.in. w orzechach, fasoli, jajkach czy nabiale. Zawsze też możemy się wspomóc odpowiednimi suplementami.

Przeciwutleniaczem, który pomaga chronić organizm przed wolnymi rodnikami, jest witamina C, znana również jako kwas askorbinowy. Chociaż wyniki badań odnośnie jej skuteczności są różne, ta witamina cieszy się od lat reputacją sojusznika układu odpornościowego. Ponieważ organizm nie wytwarza witaminy C, konieczne jest dostarczanie jej poprzez dietę - taką jak brokuły, owoce cytrusowe czy słodkie ziemniaki – i/lub suplementy.

Nasz układ odpornościowy poradzi sobie lepiej w walce z wirusami i bakteriami w okresie zimowy, jeśli wspomożemy go, dostarczając odpowiedniej ilości cynku. W badaniach wykazano, że ten mikroelement skutecznie zapobiega i zmniejsza objawy przeziębienia. Najlepszym źródłem cynku w pożywieniu są produkty pochodzenia zwierzęcego.

Nie bez powodu mówi się, że odporność pochodzi z jelit. Według szacunków, w błonie śluzowej jelita znajduje się aż 70-80% wszystkich komórek immunokompetentnych, stojących na straży odporności. Ponieważ zima to sezon przeziębień i grypy, nie ma lepszego czasu, aby skupić się na wzmocnieniu układu odpornościowego za pomocą przyjaznych bakterii zawartych w pożywieniu. Niestety część z nich ulega zniszczeniu w żołądku, przez co nie ma szans dotrzeć do jelit. Tutaj z odsieczą przychodzą sery. – Sery zawierają w sobie duże ilości bakterii ze szczepu lactobacillus, które są swobodnie uwalniane dopiero w jelitach. – tłumaczy Ewa Polińska z MSM Mońki. – Spożycie serów, będących nośnikiem dla prebiotyków, ale także źródłem witamin, pomoże nam wzmocnić układ odpornościowy organizmu. – dodaje ekspert branży nabiałowej.

Sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego

Podsumowując, kilka zmian w stylu życia i nowe nawyki mogą nam pomóc przetrwać zimę w dobrym zdrowiu. Na co postawić? Przede wszystkim stosujmy zbilansowaną dietę i zadbajmy o właściwą ilość snu. Kolejna rzecz to regularne ćwiczenia fizyczne. Być może aura nie zachęca do aktywności na zewnątrz, niemniej nawet w domu możemy zadbać o swoją kondycję, w myśl zasady „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. To, co wszystkim się przyda i z pewnością wyjdzie na zdrowie, to zminimalizowanie stresu, który jest przyczyną wielu chorób. Wykorzystajmy długie, zimowe wieczory na relaks. Pozwólmy sobie trochę się porozpieszczać. Nasz układ odpornościowy jest kluczem do dobrego zdrowia, więc im więcej możemy zrobić, aby go chronić, tym lepiej.

Materiał: Karolina Cempel - Zespół Prasowy Commplace

Oceń artykuł: 0 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (2) Zgłoś naruszenie zasad

    • 5 (5)

    Tadzik, w dniu 07-01-2022 22:19:41 napisał:

    Te wartości IU, są śmiesznie niskie... Autor(-ko)(-ze) tekstu, proszę przeszukać i podać rzetelne informacje!

    odpowiedz

    pokaż odpowiedzi (1)

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Opracowujemy Instrukcje bhp
od 50PLN
Analiza stanu bhp w firmie
od 50PLN
Bezpłatne kontrolowanie sprawności zawieszenia
BHP przy usuwaniu wyrobów zawierających azbest
59PLN
Obraz (wym. 42x56)
39,90PLN 20,00PLN
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
od 2000PLN
Szkolenia bhp okresowe
od 70PLN
Przeglądy gaśnic
od 50PLN
0

Odśwież pokój na nowy rok szkolny! Szybka metamorfoza

Zbliżający się nowy rok szkolny to zwykle emocjonujący czas dla dzieci i rodziców.# Ekscytacja dziecka na myśl o powrocie do szkoły, miesza się z żalem za kończącymi się wakacjami. Pojawia się tęsknota za szkolnymi kolegami, a wrodzona, dziecięca ciekawość, przekłada się na motywację do nauki i zabawy. Dla rodziców z kolei to moment, w którym chcą jak najlepiej przygotować dziecko do tego, by czerpało z chodzenia do szkoły maksimum satysfakcji. Istotne są tutaj nie tylko kupno zeszytów czy książek, ale również zaaranżowanie wnętrza pokoju dziecięcego tak, by zachęcało do efektywnej nauki, jak i pozwalało na odpoczynek.

(czytaj więcej)
0

Sprzedaż pożyczek. W porównaniu do roku ubiegłego wzrost o 19%

W lipcu 2022 r. firmy pożyczkowe udzieliły łącznie 307,5 tys. nowych# pożyczek o wartości 793 mln zł. W porównaniu do lipca 2021 r. liczba udzielonych pożyczek wzrosła o 19,1%, a wartość o 18,0%.

(czytaj więcej)
0

Prawie 48,5 mln zł. Tyle mieszkańcy regionu przekazali dla organizacji

W 2022 roku mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego #po raz kolejny pokazali, że chętnie wspierają bliskie im cele przekazując w swoich rozliczeniach PIT prawie 48,5 mln zł dla organizacji pożytku publicznego. To rekordowa kwota wyższa o ponad 6 mln zł w porównaniu z ubiegłym rokiem. Kwoty te rosną z roku na rok.

(czytaj więcej)
0

Julia Hladiy z Kowalewa przekazała cenne znalezisko. Tysiącletni krzyżyk

Julia Hladiy, pochodząca z Kowalewa (gmina Szubin), postanowiła# związać swoje życie z Gdańskiem. Tam, od jakiegoś czasu, łowi bursztyny. W lutym tego roku znalazła jantar w kształcie krzyża, pochodzący z XII wieku. Swoje znalezisko oddała do Muzeum Bursztynu w Gdańsku.

(czytaj więcej)