Kompakt i kombi z trzema napędami do wyboru
To auto, któremu nie będziesz w stanie się oprzeć
fot. www.toyota.bydgoszcz.pl
Silnik benzynowy, diesla, czy napęd hybrydowy - w niewielu samochodach sprzedawanych w Polsce jest dostępna tak duża różnorodność napędowa. Jednym z nielicznych wyjątków jest Toyota Auris, czyli pierwszy samochód kompaktowy, wykorzystujący trzy rodzaje jednostek napędowych. Wersja po liftingu trafiła w lipcu do salonów z jeszcze bogatszą gamą silników
Silniki benzynowe i wysokoprężne
Zupełną nowością w ofercie Aurisa jest czterocylindrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem. Dzięki turbosprężarce, z pojemności skokowej 1.2 l osiąga aż 116 KM mocy i prędkość maksymalną 200 km/h. Aurisowi z nowym silnikiem wystarczy 10,1 s, by rozpędzić się do 100 km/h. Świetne osiągi idą w parze z niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo - wystarczy tylko 4.6 l/100 km. Wszystko za sprawą najbardziej innowacyjnej konstrukcji tej jednostki, którą od podstaw opracowali inżynierowie Toyoty w Japonii. Gwarantuje to bezproblemową eksploatację przez lata.
Jeżeli jednak ktoś preferuje silniki bez turbiny, może wybierać między równie dynamiczną jednostką 1.6, a mniejszą i oszczędniejszą 1.33 - obie skonstruowane w technologii Valvematic. Przy okazji modernizacji modelu, silniki 1.6 i 1.33 zostały udoskonalone, dzięki czemu spełniają wyśrubowaną normę emisji spalin Euro 6.
Zwolenników diesli ucieszą na pewno dwie nowe jednostki wysokoprężne - bardziej oszczędne od poprzedników, charakteryzują się wysoką kulturą pracy i większą trwałością. Z tego powodu rzadziej muszą podlegać przeglądom. Mocniejszy 1.6 D-4D, rozwijający 112 KM, przyspiesza do setki w 10,5 s. Niewielkie zużycie paliwa zawdzięcza m.in. systemowi Start-Stop. Jeszcze lepiej pod względem oszczędności wypada silnik 1.4 D-4D, który zużywa poniżej 4 l/100 km.
Napęd hybrydowy
Na szczycie drabiny napędowej Aurisa stoi hybryda, czyli połączenie silnika benzynowego z elektrycznym. Jest nie tylko najbardziej wyrafinowanym systemem pod maską pojazdu, ale także najbardziej oszczędnym i – jak wynika z raportów jakości – absolutnie bezproblemowym w eksploatacji. Nieprzypadkowo samochody hybrydowe Toyoty zajmują najwyższe miejsca w rankingach niezawodności. W konstrukcji tego napędu nie ma części potencjalnie awaryjnych, takich jak tradycyjne sprzęgło, alternator, filtry DPF itp.
Z punktu widzenia kierowcy, zasadę działania hybrydy można ująć w jednym zdaniu — im więcej hamujesz, tym więcej oszczędzasz. Zupełnie odwrotnie niż w zwykłym samochodzie. Dlatego najwięcej oszczędności przynosi jazda hybrydą po mieście. Czerwone światło co 2 minuty, korki, przejścia dla pieszych - skąd my to znamy? Dla zwykłego samochodu benzynowego może to oznaczać zużycie nawet kilkunastu litrów paliwa na każde 100 km, dla diesla (obok większego spalania) także ciągłe awarie filtra cząstek stałych i innych części. Hybryda tylko korzysta na częstym hamowaniu, a wraz z nią - portfel kierowcy.
Napęd hybrydowy składa się z niewysilonego silnika benzynowego oraz silnika elektrycznego, który zastępuje lub wspiera jednostkę benzynową podczas ruszania, przyspieszania i jazdy z niewielką prędkością. Dzięki temu mniej się zużywa silnik spalinowy. Silnik elektryczny czerpie energię z zestawu baterii niklowo-metalowo-wodorkowych, sprawdzonych i trwałych. Oryginalnych baterii używa jeszcze wiele najstarszych Priusów z końca lat 90.
Silnik elektryczny ma wiele zalet. Jest prosty w budowie i bezawaryjny, bo nie ma w nim żadnych ruchomych części. Dzięki niemu auto pracuje bardzo cicho i płynnie. Komfort kierowcy zwiększa automatyczna przekładnia, montowana w każdej hybrydzie.
Auris z napędem hybrydowym to najmocniejsza, a zarazem najoszczędniejsza wersja tego modelu. 136 KM mocy pozwala rozpędzić się do setki w 10,9 s. Samochód zużywa 3,5 l benzyny na 100 km w cyklu mieszanym i emituje tylko 79 g CO2 na km, dzięki czemu spełnia najnowszą normę Euro 6. Napęd hybrydowy nie emituje także cząstek stałych i NOx. Kierowcy mogą wybrać pomiędzy oszczędnym trybem Eco, który sprzyja płynnej jeździe oraz dynamicznym trybem Power, w którym można w pełni wykorzystać podwójną moc silników.
Jeszcze więcej korzyści
Korzyści z wyboru hybrydy nie kończą się na niskim zużyciu paliwa i bezawaryjności. W wielu krajach Europy właściciele hybryd mogą liczyć także na ulgi podatkowe, które przynoszą niebagatelne oszczędności, sięgające zwykle kilku tysięcy euro. Należą do nich m.in.: Czechy, Francja, Holandia, Rumunia, Szwecja, Portugalia i Wielka Brytania. Dodatkowym ułatwieniem jest możliwość korzystania z buspasów i wjazdu do ścisłego centrum miasta, które w wielu wypadkach jest zamknięte dla ruchu, z wyjątkiem pewnych kategorii uprzywilejowanych pojazdów.
W Polsce nie mamy jeszcze ogólnokrajowych ulg czy dopłat, jednak jeżdżący hybrydami mieszkańcy 15 miast mogą liczyć na zauważalne wsparcie swoich samorządów. Obowiązuje ich bowiem zerowa lub znacznie obniżona stawka abonamentu za parkowanie. Można dzięki temu zaoszczędzić od 540 zł do aż 6000 zł rocznie. Ponadto, tak jak na Zachodzie, w niektórych miastach hybrydy mogą wjeżdżać do strefy dla pojazdów uprzywilejowanych. Miejmy nadzieję, że także władze pozostałych polskich miast zauważą korzyści płynące z wspierania kierowców, którzy przyczyniają się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza swojej okolicy.
Artykuł sponsorowany
Galeria
Czytaj również
- Dodatkowa para wieczornych pociągów przez Nakło. Wkrótce nowy rozkład jazdy
- Rekordowy wynik zbiórki. Szlachetna inicjatywa
- Kolejne "skarby" ukryte pod ziemią. Co tym razem znaleziono w okolicach Kcyni?
- Obradowali mroteccy radni. Jakie uchwały zostały podjęte?
- Uroczyste podpisanie umów. Stypendyści odebrali gratulacje
Znakowanie owoców i warzyw. Nowe przepisy od 1 stycznia
Wystawiając świeże owoce i warzywa na sprzedaż, należy stosować# obowiązujące unijne i krajowe akty prawne dotyczące znakowania żywności. Od 1 stycznia 2025 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące owoców i warzyw oraz niektórych przetworów owocowych i warzywnych, a także bananów.
(czytaj więcej)To była prawdziwa zima! Zobacz archiwalne zdjęcia z regionu
Zima na przełomie 1978/1979 roku była wyjątkowo# biała. W całym kraju mocno sypnęło śniegiem. Opady były bardzo intensywne i na kilka tygodni sparaliżowały cały kraj. Pod zaspami znalazł się także nasz region.
(czytaj więcej)Uzyskali tytuł Ratownika. Pisemny test wiedzy oraz egzamin praktyczny
29 listopada 2024 r. blisko 20 żołnierzy# 8 Kujawsko-Pomorskiej Brygady Obrony Terytorialnej uzyskało tytuł Ratownika. Jest to efekt prawie 70 godzin szkoleniowych kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy (KPP) i zdanego egzaminu. Żołnierze Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT) przyswajają wiedzę nt. udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej już od szkolenia podstawowego. Później, często jako pierwsi ratują zdrowie i życie osób poszkodowanych m.in. w wypadkach.
(czytaj więcej)Rozpoczął się okres Adwentu. Czas radosnego oczekiwania
Dziś w Kościele katolickim rozpoczął się czterotygodniowy okres Adwentu#. To czas, który ma przygotować wiernych na okres Bożego Narodzenia.
(czytaj więcej)