Dziś mamy 21 lipca 2024, niedziela, imieniny obchodzą:

19 września 2023

Budowa obwodnicy wymaga wielu uzgodnień. Jakie są plany?

fot. archiwum

fot. archiwum

Nie od dziś wiadomo, że Kcynia potrzebuje #obwodnicy. Zanim jednak dojdzie do jej budowy, trzeba podjąć szereg decyzji i konieczne jest wykonanie wielu działań. Na koniec sierpnia padły pierwsze deklaracje w tej sprawie.

W sierpniu odbyła się sesja Rady Miejskiej w Kcyni, w której wziął udział Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki oraz Dyrektor Departamentu Infrastruktury Drogowej Urzędu Marszałkowskiego Mirosław Graczyk. Jaki był cel ich wizyty w Kcyni? Marszałek poinformował w czasie sesji o drogowych planach inwestycyjnych, bardzo istotnych dla gminy. Dotyczył on planu budowy obwodnicy Kcyni. Przez to miasto przebiegają i krzyżują się dwie drogi wojewódzkie nr 241 i 247. – Ta pierwsza jest z kategorii tych ważniejszych, ponieważ przebiega przez Kcynię, łączy nas z Nakłem, z Wielkopolską. Ta druga - może ma mniejsze natężenie, ale też jest istotna. W okresie szczególnie zimowym są wielkie trudności z podjechaniem szczególnie dużych samochodów, gdy jest oblodzenie pod wysoczyznę. Kcynia znajduje się przecież na szczycie. To jeden z najwyższych punktów w ogóle wzniesionych ponad poziom morza w naszym województwie. Naturalne ukształtowanie terenu nie sprzyja komunikacji. Poza tym, ruch cały czas rośnie, będzie rósł. Samochodów na pewno nie będzie ubywać. Musimy coś z tym zrobić – stwierdził marszałek Całbecki. Od dawna władze gminy Kcynia apelowały o konieczność budowy obwodnicy miasta. Przygotowane zostały dokumenty studium planistycznego, które ujmowały budowę obwodnicy. O jej powstanie bardzo zabiegał nieżyjący burmistrz śp. Marek Szaruga.

„Kiedyś trzeba zacząć”

Do pomysłu budowy obwodnicy przychyla się również urząd marszałkowski. W czasie swojej wizyty marszałek Całbecki zapowiedział, że już opracowane dokumenty gminne zostaną włączone do dokumentacji opracowanej na poziomie wojewódzkim. – Zaczniemy przygotowywać tę inwestycję wspólnie, tak aby nabrała ona realnie kształtów i mogła zostać włączona na listę właściwie już czternastu istniejących projektowanych nowych obwodnic w województwie. Kilka już udało się zrealizować. Plan budowy obwodnic jest od wielu lat przygotowywany i wdrażany sukcesywnie - zapewnił marszałek. Budowa obwodnicy to nie tylko inwestycja wymagająca wielu uzgodnień, ale przede wszystkim sporych nakładów finansowych.

Z jakich źródeł miałaby być więc finansowana budowa obwodnicy Kcyni? – Głównym źródłem finansowania są oczywiście środki unijne.  Będziemy z nich mogli finansować właśnie budowę obwodnic – poinformował marszałek. Jednak nie tylko o pieniądze chodzi w całym przedsięwzięciu. To wiele, często długotrwałych procedur.  – Potrzebujemy najpierw studium, w którym wariantujemy przebieg. To studium wymaga ogromnej energii i nakładów pracy, jeżeli chodzi o konsultacje społeczne. Wszyscy, którzy dzisiaj mieszkają w Kcyni oczekują budowy obwodnicy, ale o tyle tam gdzie ona ma się pojawić, wchodzimy w środowisko zupełnie nowe, z zupełnie nową drogą, która nie do końca może wszystkim się podobać i być akceptowana. Dlatego ten proces konsultacji społecznych powinien przebiegać w taki sposób, aby uwzględnić oczekiwania wszystkich, których ta inwestycja będzie dotyczyć. Nie tylko, co jest oczywiście bardzo proste uzyskać akceptację mieszkańców Kcyni, ale również tych mieszkających tam gdzie będzie budowana nowa droga. Ten proces rzeczywiście wymaga dużo cierpliwości, ale od tego jest samorząd lokalny. Liczbę na radnych, żebyście pomogli wyznaczyć przebieg nowej drogi. To będzie się wiązało z wywłaszczeniami, wykupem gruntów, być może zamianą. Są różne możliwości, żeby tę inwestycję przeprowadzić. Najgorszym oczywiście są wywłaszczenia. Takich sytuacji chcielibyśmy uniknąć i porozumieć się z dotychczasowymi właścicielami gruntów, którzy będą musieli kiedyś przekazać je pod budowę nowej drogi.  To nie jest proces, który możemy przeprowadzić w pół roku, rok. Tego typu studia i uzyskanie decyzji środowiskowej to proces kilkuletni. Kiedyś trzeba zacząć, żeby skończyć i to jest ten czas – podkreślił marszałek.

„Przejmiemy to zadanie”

Jednocześnie marszałek zadeklarował, że zarząd województwa wyda decyzję dotyczącą wykonania procedur związanych z planowaną budową obwodnicy. – W najbliższym czasie poproszę o spotkanie tak żeby razem z dyrektorem zarządu dróg wojewódzkich w Bydgoszczy przygotować się do tego zadania. Spotkamy się po to, żeby zobaczyć na jakim etapie jesteśmy jeśli chodzi o etapy przygotowania tej wariantowości i żebyśmy mogli to ocenić i przejmiemy to zadanie – zapewnił dyrektor departamentu infrastruktury drogowej Mirosław Graczyk. Województwo zajmie się nie tylko opracowaniem wariantów przebiegu obwodnicy, ale także przygotowaniem dokumentów dotyczących decyzji środowiskowej dla tego przedsięwzięcia. – Taka decyzja wymaga nie tylko uzgodnienia z wszystkimi gestorami sieci, z konserwatorem zabytków, z Wodami Polskimi, ale także i badań geologicznych, inwentaryzacji środowiskowej fauny i flory co najmniej przez okres 12 miesięcy – dodał dyrektor. O dalszych działaniach w sprawie jej powstania będziemy informować.

Źródło: 

Oceń artykuł: 2 1

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (4) Zgłoś naruszenie zasad

    • 2 (10)

    Marcin , w dniu 19-09-2023 15:37:04 napisał:

    Po co Kcyni obwodnica i tak wszyscy ją omijają szerokim łukiem

    odpowiedz

    • 3 (3)

    anka, w dniu 20-09-2023 10:32:49 napisał:

    jak zwykle przed wyborami i nikt nie chce głośno powiedzieć że kcynię czeka już tylko zaoranie

    odpowiedz

    • 0 (0)

    Jan, w dniu 20-09-2023 14:00:02 napisał:

    Wróbelki cwierkaja, że ma być ktos z urzedu powolany

    odpowiedz

    • 1 (1)

    Hehehe, w dniu 20-09-2023 19:42:45 napisał:

    Lotnisko. Budujcie lotnisko. Przecież tam już nic nie jeździ. Chyba że dostawy gwoździ i desek. Żeby dziurę zabić dechami

    odpowiedz

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!



LOKALNY HIT

Metodyka prowadzenia instruktażu stanowiskowego
49PLN
Zezwolenie na przetwarzanie odpadów
od 2000PLN
Aparat dla dzieci
99,00 złPLN
Ochrona środowiska dla firm
od 50PLN
Konsultacja środowiskowa
200 zł / 0,5 hPLN
Ewidencja Importu Aut
2400 zł / rokPLN
Szkolenie z Ochrony Przeciwpożarowej
79PLN
Budowa magazynów
0

Kontrola importowanego materiału siewnego. Co jest sprawdzane?

Materiał siewny roślin pochodzący z państw trzecich #może być sprowadzony i dopuszczony do obrotu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli został wyprodukowany i oceniony zgodnie z systemem inspekcji polowych Unii Europejskiej oraz spełnia wymagania zdrowia roślin. Równoważność systemu produkcji i oceny jest analizowana przez Komisję Europejską i stwierdzana we właściwym wspólnotowym akcie prawnym.

(czytaj więcej)
0

Ogórki kiszone na zdrowie. Jakie znaczenie mają dla naszego organizmu?

Sezon ogórkowy w pełni. To najlepszy czas na przygotowanie# kiszonek na zimę. Ogórki kiszone to nie tylko pyszny dodatek do posiłków, ale także prawdziwy superfoods - probiotyki dla jelit, witaminy i #minerały, niska kaloryczność i antyoksydanty.

(czytaj więcej)
0

Zamykanie kąpielisk z powodu sinic. Dlaczego są dla nas niebezpieczne?

Przyczyny występowania i zagrożenia wynikające z obecności #potencjalnie toksycznych cyjanobakterii (sinic) w wodzie.

(czytaj więcej)
0

Kontrola jakości mięsa, wędlin i serów. Zakwestionowano blisko 50 % towarów

Przeprowadzone przez IJHARS kontrole mięsa, wędlin i serów #sprzedawanych bez opakowania wykazały, że błędy najczęściej dotyczą oznakowania, zakwestionowano aż 46,6% towarów.

(czytaj więcej)