Gotowi do zimowego utrzymania dróg. Co do dyspozycji?
fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego# przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji będzie około 2800 pojazdów, w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli.
Dzisiaj I stopień gotowości
I stopień gotowości do zimy oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. Do 1 listopada osiągniemy II stopień gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 50 proc. Ostatni, III stopień gotowości to 100-procentowa mobilizacja, która nastąpi do 30 listopada.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 300 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
Na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat przewidujemy, że w sezonie zimowym 2024/2025 zużytych może zostać około:
- 381 tys. ton soli drogowej,
- 2,6 tys. ton chlorku wapnia,
- 25 tys. ton materiałów uszorstniających.
Standardy utrzymania dróg
Cała sieć dróg krajowych w sezonie zimowym 2024/2025 będzie utrzymywana w następujących standardach:
w standardzie I - około 5,5 tys. km
w standardzie II - około 11,2 tys. km
w standardzie III - około 1,6 tys. km
w standardzie V - około 2,9 tys. km
Szczegóły dotyczące standardów zimowego utrzymania dróg krajowych opisane są w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Plan utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami całych ciągów drogowych oraz ich utrzymanie w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.
Kto jest zarządcą tej drogi
Należy pamiętać, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, których mamy w Polsce 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem dotyczącym dróg krajowych są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy (A1, A2 i A4).
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
W GDDKiA działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je ich użytkownikom oraz mediom. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.
GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.
Kierowco! Chcesz przejechać - przepuść
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Czytaj również
- Zmiany w prawie oświatowym. Co zakłada przyjęty projekt ustawy?
- Żołnierze 8.K-PBOT pomagają na południu kraju. Minął miesiąc działań
- Żołnierze złożyli uroczyste przyrzeczenie. Nowi Terytorialsi w regionie
- Operacja pk. "Feniks". Wysiłek żołnierzy i potężna operacja logistyczna
- Spotkanie w sprawie drogi ekspresowej S10. Co ustalono?
Dodaj komentarz
LOKALNY HIT
Zmiany w prawie oświatowym. Co zakłada przyjęty projekt ustawy?
Rada Ministrów przyjęła 29 października br. przygotowany przez# Ministra Edukacji projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
(czytaj więcej)Spodziewany wzmożony ruch. Najbliższy czas wymagający dla kierowców
W najbliższych dniach spodziewamy się wzmożonego ruchu# na drogach krajowych. Dlatego podjęliśmy działania, których celem jest ułatwienie kierowcom sprawnego i bezpiecznego podróżowania. Jednak pamiętajmy, że bezpieczeństwo na drogach w dużej mierze zależy od nas samych. Apelujemy - jak najwięcej rozsądku, jak najmniej brawury za kierownicą!
(czytaj więcej)Ołowiana kapsuła czasu. Niezwykłe odkrycie podczas prac remontowych
Podczas trwających dużych prac remontowych# Kościoła Rektorskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny „Klarysek” w Bydgoszczy znaleziona została ołowiana kapsuła czasu.
(czytaj więcej)Cmentarze w naszym województwie. Większość zlokalizowana jest na wsiach
Według stanu na 31 grudnia 2023 r. w województwie kujawsko-pomorskim# znajdowało się 1179 cmentarzy o łącznej powierzchni 965,9 ha. W miastach zlokalizowanych było 175 cmentarzy o powierzchni 468,0 ha, natomiast na wsiach znajdowały się 1004 cmentarze o powierzchni 497,9 ha.
(czytaj więcej)
Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad
Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.
Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!